Recent Posts

Rabu, 10 Disember 2014

Permata Tersembunyi

Permata Tersembunyi



1.  Kadang orang tanya saya, kenapa saya tak market produk dari syarikat A atau B, yang memang orang dah kenal, billboard merata-rata dan banyak sponsor rancangan TV dan macam-macam program lain lagi.

2. Pada saya syarikat ini memang bagus business model nya. Menekankan branding nya supaya konsultant macam saya ni lebih mudah buat kerja. Tak perlu penat-penat memperkenalkan syarikat yang saya wakili. Tak perlu bersusah payah meyakinkan bahawa wang pelaburan mereka ini akan berada di dalam dana yang diluluskan Security Commissioner dan syarikat juga diluluskan oleh FiMM atau MTA.

3. Tapi hakikatnya jika ilmu yang saya ada ini, 100% juga dimiliki oleh prospek saya, maka dia juga tidak akan memilih syarikat yang famous atau glamour tersebut. Prestasi dana (contohnya) boleh dibentangkan secara hitam putih dan dibuat bandingan ‘apple to apple’.

4. Begitu juga halnya dengan takaful. RM100 untuk benefit RM300,000 (contohnya) tentulah lebih murah jika dibandingkan dengan RM100 untuk benefit RM100,000.



5. Sifirnya mudah. Saya mencari nilai tambah yang boleh diberi pada prospek dan klient. Nilai tambah ini saya cari daripada syarikat yang saya wakili. Pada saya jika klient saya gembira, maka itu menjadi kepuasan pada saya.

6.  Mungkin sesetengah orang berasa puas jika konsultantnya menghadiahkan pelbagai cenderahati atapun diari menjelang tahun baru. Itu memang bagus. Saya juga praktikkan begitu. Tetapi mengambil contoh point No. 4 di atas, jika perbezaan RM200,000 itu boleh dikira sebagai hadiah, maka itulah hadiah saya kepada klient selain cenderahati lain yang saya sebutkan di atas.

0 ulasan:

Catat Ulasan