Recent Posts

Khamis, 4 September 2014

PERKONGSIAN PENGURUSAN KEWANGAN

PERKONGSIAN PENGURUSAN KEWANGAN

Assalamualaikum.

Lama saya tak update. Agak sibuk menguruskan temujanji Adif dengan doctor di PPUM. Sesi fisioterapinya mesti diteruskan. Tambah pula dengan cuti berderet 3 hari kerana sambutan hari kemerdekaan Negara ke 37.

Saya kena mengaku bahawa saya bukanlah perancang kewangan yang baik. Azam 2014 ini antaranya adalah untuk memantapkan ilmu mengenai pengurusan kewangan yang lebih baik bagi menambah nilai pada diri sendir dan keluarga yang terutamanya. Ini jugalah antara sebabnya saya cuba terjun dalam bidang takaful dan unit amanah. Selama ini asyik pening-pening orang cerita mengenai terma-terma dan syarat dalam insurans dan takaful yang memeningkan saya, Alhamdulillah sekarang rasa jahil itu sudahpun digantikan dengan ilmu.

Hasil latihan melalui bagi menghadapi ujian dan juga latihan dari agency (agency sentiasa bagi latihan dan tambaada sedikit sebanyak ilmu yang saya dapat yang saya suka untuk kongsikan dengan setiap prospek dan klien saya.

Pun begitu, yang saya ingin kongsikan di bawah ini adalah antara tip-tip yang boleh dipraktikkan bagi pengurusan kewangan diri terbaik yang boleh dijadikan pedoman dan panduan.

Bayar diri sendiri dahulu / Pay yourself first!



Dapat gaji terus bayar diri sendiri dulu. Elakkan berbelanja dahulu dan menunggu jika ada duit lebih untuk membayar diri sendiri. Bayaran kepada diri sendiri ini termasuklah simpanan tetap bulanan, regular investment dan juga yang paling penting adalah sumbangan takaful bulanan. Ini yang paling penting.  

Lari jauh-jauh dari kad kredit


Saya pasti yang pernah ada kad kredit pernah merasa peritnya berhutang dengan kad dredit. Nasihat saya bila ada orang yang promosikan privilege kad kredit, lari jauh-jauh dan usah lagi menoleh ke belakang. Anda baru sahaja berbuat baik kepada diri sendiri. Usah terjebak dengan 0% easy payment scheme dan segala yang berkaitan dengannya. Gantikan kad dredit dengan kad debit.

Gunakan tunai


Sangat berkait dengan point nombor 2 tadi. Emosinya berbeza bila berbelanja menggunakan kredit berbanding debit. RM200 itu terasa besar apabila dibayar dengan 4 keping note RM50 tetapi sangatlah kecil nilainya apabila hanya perlu dibayar dengan sekadar swipe dan tanda tangan.

Langsaikan hutang sedikit demi sedikit.


Cuba selesaikan hutang yang paling sedikit. Gunakan sebarang kenaikan gaji atau duit bonus untuk tutup hutang tersebut. Elakkan Easy RHB dan juga Court Mammoth. Motivasinya besar apabila kita sudah Berjaya langsaikan hutang kecil dan seterusnya moving forward untuk turut sama melangsaikan hutang yang lebih besar.

Tukar liquid cash kepada asset


Cash yang tinggi adalah bagus tetapi terlalu banyak cash bukanlah sesuatu yang bagus kerana wang tunai itu tidaklah lebih dari sekeping kertas dan tidaklah pula kalis dek inflasi. Nilainya makin menyusut. Tukarkan nilaian tunai tersebut dengan pembelian asset seperti rumah dan emas yang lebih kalis inflasi. Memanglah kita terpaksa pula berhutang untuk pembelian asset sebegini tetapi ini adalah hutang yang baik yang memaksa kita untuk menjadi lebih kaya. Panjangkan tempoh penjaman selama boleh bagi pengurusan cash flow yang lebih baik. Jika ada rezeki dalam bidang sewaan properties, beli rumah atau kedai tersebut dan sewakan.

Jangan beli apa yang bukan keperluan




Ada garisan pemisah yang besar antara keperluan dan juga kehendak. Jika semua orang pandai membezakan antara dua ini, ramai orang akanlebih bahagia hidup di bawah kemampuan, dan bukannya hidup mengikut kemampuan. Jika ramai sedar bahawa handphone RM300 juga boleh berfungsi sebaik yang berharga RM2,000 insyaallah hidup lebih bahagia. Hilangnya handphone mudah dicari ganti dan tidur lebih lena di malam hari.

Inilah sebanyak mungkin perkongsian saya hari ini. Saya juga pelajar seperti anda dan bukannya pakar dalam apa-apa bidang pun. Cuma apa yang boleh dikongsi, saya kongsi. Pengurusan kewangan yang baik amat berkait rapat dengan EMOSI, baik emosi orang yang mahu menguruskan kewangan mahupun orang yang terlibat secara langsung dengan aktiviti pengurusan kewangan yang dilakukannya. Maka semua pihak, dan bukan hanya pengurus kewangan terbabit sahaja tetapi semua yang terlibat dan menerima kesan dengan langkah pengurusan tersebut untuk bersama-sama menimba ilmu dan mencari faham bagi menidakkan kejahilan bertahun-tahun itu.

Matlamat saya hanya untuk mencari hidup bebas hutang dengan dapat menjadi ayah full time pada anak-anak saya.

Insyaallah, doakan.

Jika ada manfaat, sila-silakanlah share.


0 ulasan:

Catat Ulasan