Recent Posts

Selasa, 8 Julai 2014

KEPERLUAN MEMILIKI MEDICAL CARD

KENAPA PERLUKAN MEDICAL CARD / KAD PERUBATAN?


Ada orang yang ambil mudah keperluan mengambil medical card / kad perubatan.

Cara mudah untuk tahu sama ada anda perlu medical card atau tidak adalah dengan bertanya few simple questions seperti yang di bawah.

1       1.Berapakah duit simpanan di bank? Jika ditakdirkan anda sakit (cth: saluran darah jantung tersumbat) dan kos rawatan diperlukan sekitar RM50,000, adakah ada jumlah wang itu dalam akau simpanan anda?

-       Jika YA – berapa tahun masa diambil untuk mengumpul jumlah wang tersebut sepanjang kerjaya anda? Jika semua jumlah simpanan anda digunakan, adakah anda ingin bermula dari sifar semula?
-       Jika TIDAK – adakah jantung anda tidak perlu dibedah? Berapa banyak wang yang ditinggalkan untuk keluarga? Bolehkah mereka meneruskan hidup selesa tanpa anda? Atau memadai dengan jumpa bomoh dan dukun kampung?

2       2. Siapa yang boleh bantu anda dapatkan dana perubatan di atas? Ibu? Ayah? Saudara-mara? Apa kata mereka kelak, kalau ya pun mereka boleh membantu?

3       3.  Mahukah dapatkan rawatan tidak selesa daripada hospital kerajaan? Katil dengan pesakit yang sesak dengan menunggu giliran rawatan yang tidak muncul tiba? Kalau anda hidup dan bekerja di bandaraya, anda tentu setuju bahawa perkhidmatan kesihatan di hospital kerajaan amatlah tidak memuaskan. Mahu atau tidak, mendapatkan rawatan di hospital swasta adalah satu KEPERLUAN, dan bukan lagi kehendak.

4       4. Berapa peratus peningkatan kos perubatan di Malaysia? Kadar inflasi (kurang nilai matawang) dalam sector perubatan adalah lebih 10% setiap tahun. Bermakna, kos perubatan meningkat lebih 10% setahun. Adakah simpanan anda meningkat 10% setahun?



Memiliki kad perubatan / medical card tidaklah semahal yang anda sangka. Anda boleh memiliki kad perubatan dengan MAA dengan caruman di BAWAH RM100 setiap bulan. Saya ulang, bawah RM100.

Lebih murah daripada bayaran ansuran kereta anda, motorsikal anda, malah mungkin lebih murah daripada bil Astro anda.

Macam saya kata, ia tidak lagi menjadi suatu kehendak, tapi lebih kepada satu KEPERLUAN.


Miliki medical card MAA anda sekarang dengan menghubungi saya di 011-15484137 atau email zunaidi.ahmad@gmail.com.

0 ulasan:

Catat Ulasan