Permata Tersembunyi
1. Kadang
orang tanya saya, kenapa saya tak market produk dari syarikat A atau B, yang
memang orang dah kenal, billboard merata-rata dan banyak sponsor rancangan TV
dan macam-macam program lain lagi.
2. Pada saya
syarikat ini memang bagus business model nya. Menekankan branding nya supaya
konsultant macam saya ni lebih mudah buat kerja. Tak perlu penat-penat
memperkenalkan syarikat yang saya wakili. Tak perlu bersusah payah meyakinkan
bahawa wang pelaburan mereka ini akan berada di dalam dana yang diluluskan Security
Commissioner dan syarikat juga diluluskan oleh FiMM atau MTA.
3. Tapi
hakikatnya jika ilmu yang saya ada ini, 100% juga dimiliki oleh prospek saya,
maka dia juga tidak akan memilih syarikat yang famous atau glamour tersebut.
Prestasi dana (contohnya) boleh dibentangkan secara hitam putih dan dibuat
bandingan ‘apple to apple’.
4. Begitu
juga halnya dengan takaful. RM100 untuk benefit RM300,000 (contohnya) tentulah
lebih murah jika dibandingkan dengan RM100 untuk benefit RM100,000.
5. Sifirnya
mudah. Saya mencari nilai tambah yang boleh diberi pada prospek dan klient.
Nilai tambah ini saya cari daripada syarikat yang saya wakili. Pada saya jika
klient saya gembira, maka itu menjadi kepuasan pada saya.
6. Mungkin
sesetengah orang berasa puas jika konsultantnya menghadiahkan pelbagai
cenderahati atapun diari menjelang tahun baru. Itu memang bagus. Saya juga
praktikkan begitu. Tetapi mengambil contoh point No. 4 di atas, jika perbezaan
RM200,000 itu boleh dikira sebagai hadiah, maka itulah hadiah saya kepada
klient selain cenderahati lain yang saya sebutkan di atas.
0 ulasan:
Catat Ulasan